Säkerheten hos bilar har utvecklats mycket sedan bilens barndom. I början var man rädd att människor skulle skadas allvarligt när bilen kör snabbt, men nu vet vi att det är en plötslig inbromsning som riskerar att ge skada. Därför har säkeerhetssytem utvecklats för att människan ska kunna färdas tryggt och säkert i bilen.
Säkerhetsbälte
Länge satt människan lös i bilen, och i lägre hastigheter spelade det inte så stor roll. Men när hastigheterna höjdes blev det allt viktigare att människan satt fast så att hon inte riskerade att krossas om bilen krockade. Det så kallade trepunktsbältet infördes sedan bilolyckorna i Sverige hade ökat kraftigt under 50-talet. Det var det svenska företaget Vattenfall som först införde det för sina anställda som löpte stora risker på vägarna. Det togs sedan upp av biltillverkaren Volvo, som sedermera blev världskänt för sitt säkerhetstänk.
Däck
Däcken är mycket viktiga för bilsäkerheten. Däck med ett bra väggrepp gör att bilen tar kurvor bättre och kan bromsa på kortare sträcka. Det gör att föraren kan hantera plötsligt uppkomna situationer på ett säkert sätt. Ett säkert däck är anpassat till årstiden, har ett bra mönsterdjup och är inte för gammalt. När däcken åldras torkar gummit och spricker, och det leder till sämre väggrepp och att däcken riskerar att gå sönder.
ABS-bromsar
Friktionen är högst då två ytor inte rör sig gentemot varandra, vilket är fallet då ett däck rullar över vägbanan. När en förare trampar kraftigt på bromsen kan däcket låsa sig, och då glider gummit bara. Friktionen blir lägre och däcket får inget grepp. Förr lärde man sig att pumpbromsa för att förhindra det problemet, men sedan uppfanns ABS-bromsarna. Dessa bromsar låser upp bromsarna när de låser, vilket minskar risken för olyckor. ABS-bromsarna har räddat många liv i trafiken, och gör att även ovana förare kan klara knepiga situationer.
Antisladdsystem
Ett stort problem i Sverige är risken för att få sladd. Eftersom de flesta inte råkar ut för halt väglag och sladd så ofta, så är det bra att bilen tar hand om problemet. Annars är det risk att föraren kompenserar fel och utökar sladden istället för att häva den. Antisladdfunktionen har minskat olyckorna kraftigt under senaste tiden, och gör att Sverige ytterligare kan närma sig målet att inga ska dö i trafiken.