Att följa trafikregler är viktigt när man framför sitt fordon, men en bilist behöver också en del initiativförmåga. Du måste hitta luckan som ditt fordon behöver för att färdas i trafiken. Den som sitter bakom ratten bör inte vara rädd för att göra fel. I så fall bör du övningsköra privat, så att du blir van att köra ditt fordon längre sträckor. Några timmars landsvägskörning på förmiddagen gör susen. Upptäck smultronställen som du annars inte skulle ha besökt och ta med en energidryck så att du håller dig pigg. När du lägger dig på kvällen kommer du ha svårt att somna, eftersom du ser vägen framför dig.
Att lära sig hantera pedaler och kommandon är faktiskt bara en del av bilkörningen, det viktigaste är att kunna läsa trafiken. Många bilägare är sparsamma användare av bilen. De undviker stadskörning, parkerar aldrig uppförsbacke och backar ytterst sällan sitt fordon. Att ta sitt körkort är en milstolpe för många. Första gången du ska in i en rondell med körlärare vid din sida kanske du både trampar på bromsen och gasar i panik, vilket gör din körning till en plågsam upplevelse för medtrafikanterna.
En körlärare kan bli en viktig förebild för de många unga som ska ta körkort på 18-årsdagen. När en elev lyckas vid uppkörningen får körläraren en del av äran, och mottar blommor och fruktkorgar från tacksamma föräldrar. En körlärare måste vara karismatisk och tålmodig för att kunna leda teoriundervisningen på kvällstid för sömniga tonåringar. Att kunna bokföra fakturor och trösta curlade barn som inte klarar kritik, ingår också i jobbet. Vore det inte bra att låta körkortet vara en del av gymnasieutbildningen? Då skulle man kunna träna betydligt mer effektivt. Trafiksäkerheten på vägarna skulle säkert förbättras med en mer omfattande utbildning, och även om det skulle kosta skattepengar, så skulle många liv kunna räddas.