Det finns en hel del att tänka på om man funderar på att köpa ny bil. Märke, modell, pris, drivmedel och säkerhet är alla faktorer som påverkar det aktuella köpet. Men det finns också en del annat att ta med i beräkningen. Inte minst är bilens mätarställning, extrautrustning och antal tidigare ägare och om den eventuella bilen har varit inblandad i någon form av olycka avgörande.

Fabriksny eller begagnad

Det första man bör ta ställning till är om man överhuvudtaget vill köpa en fabriksny bil, eller om man kan tänka sig att köpa en begagnad. Fördelarna med att köpa begagnat handlar främst om den omtalade värdeminskningen som inträffar i samma sekund som den splitternya bilen lämnar återförsäljaren.

Det går dessutom att göra en riktigt bra affär om man ser till att ligga steget före och ha god koll på när priserna för äldre årsmodeller sjunker. Det är nämligen så att när nya bilmodeller lanseras är bilförsäljarna tvungna att rea ut de gamla. Det är alltså möjligt att göra ett riktigt bra fynd om man är villig att kompromissa om den allra nyaste tekniken och mest moderna modellen.

Provkörning

Oavsett om man väljer att köpa en fabriksny bil eller inte är det alltid en god idé att provköra bilen. Om man köper av en privatperson är det dessutom ett absolut måste. Det finns nog ingen bilköpare som inte vill kolla både interiör och exteriör ingående. Det är dessutom viktigt att lyssna ordentligt på motorn för att utesluta eventuella missljud.

Bilen ska inte heller vare sig läcka olja eller ha problem med bromsarna. Det är därför mycket viktigt att testa bromsarnas kapacitet ordentligt. Hastiga inbromsningar och finkörning i låga hastigheter ska ske obehindrat och utan skakningar eller onormala dragningar åt ett eller annat håll. Det är också viktigt att titta på om bilen har några skavanker som bucklor, bulor, repor eller rostangrepp.

Drivmedel

Det kan vara svårt att hålla koll på vad den nya bilen faktiskt kommer att kosta varje månad och därför är det ett riktigt bra tips att använda sig av en tydlig kalkyl innan själva bilköpet. Är man väldigt intresserad eller har stort behov av den nyaste tekniken kan man vända sig till sin arbetsgivare och föra samtal om inköp av tjänstebilar för att kapa kostnaderna något. Undersökningar visar dock att de flesta bilköpare inte har en aning om faktisk ägandekostnad på grund av alla komponenter som spelar in. Värdeminskning, försäkringar, drivmedel och lånekostnader kostar mer än de flesta tror.

Det viktigaste att hålla koll på 2018 och framåt är dock den nya fordonsskatten som obönhörligt straffar bilar med stort utsläpp när det gäller koldioxid. Det är med andra ord ingen investering att köpa en äldre dieselbil med höga utsläppsvärden och straffskatt.

Inga kommentarer
by arvid