En bil med en riktigt effektfull motor är en sak, men vad vore bilen utan däck? Svaret är kort och gott; ingenting. Däcken är utan tvekan bilens kanske viktigaste utrustning. Har du tillräckligt med kunskap om däck för att veta hur säker din bil är?

I den här artikeln förklarar vi vad som gäller i Sverige gällande vinterdäck och sommardäck. Vi ger dig även tips om hur du håller dina däck i gott skick under både säsong och förvaring. Bra skick på dina däck är en trygghet oavsett bil eller körsträcka!

Kontrollera däcken

I Sverige är det Transportstyrelsen som ansvarar för bestämmelserna gällande körning på vinterväglag. Du ska ha vinterdäck på ditt fordon från den första december fram till den 31 mars vid vinterväglag. Polisen har det officiella ansvaret för att avgöra vilket väglag som råder. Skulle det råda vinterväglag utöver de nämnda datumen är det tillåtet att köra med dubbdäck från den första oktober fram till den 15 april.

Du bör kontrollera dina förvarade vinterdäck i god tid innan det är dags att byta däck på bilen. Mönsterdjupet måste hålla sig inom ramarna för vad som är tillåtet och det bör inte finnas några som helst skador på däcken. Det handlar trots allt om din egen säkerhet på vägen och däck i gott skick är A och O.

Skulle dina däck vara slitna och omöjliga att använda en säsong till finns olika sätt att införskaffa nya. Du kan till exempel ta en titt på Hjuldepån,https://www.hjuldepan.se/, som säljer begagnade däck i bra skick och till riktiga fyndpriser. Definitivt ett alternativ för dig som inte vill kosta på ett par sprillans nya däck till bilen. Det är dessutom en hållbar investering att köpa begagnad bilutrustning!

Däckets komposition

När det gäller uppbyggnaden är däck generellt sett lika oavsett vem som tillverkat dem. Stommen i ett däck har en materialbas av textilcord och ligger i ett par lager samt hålls samman av gummi. För att stommen, som är ganska mjuk, ska bli styvare används så kallade bälten, vilka ligger diagonalt mot rullriktningen och gör däcket mer stabilt. Stålvajrar används sedan för att täta mellan däck och fälg. Slitbanan på ett däck är en kombinerad position av naturgummi samt syntetiskt gummi. Det är gummit och mönstret på däcket som generar dess unika egenskaper så som bromsförmåga, riktningsstabilitet, greppförmåga och vattenavdunstning. Nu för tiden blandar många tillverkare unikt framtagna gummiblandningar som är baserade på kisel. Fördelen är då att däcket får ett lägre rullmotstånd.

Däcktillverkningen befinner sig konstant i en utvecklingsfas där syftet är att följa den övriga utvecklingen i branschen. Det handlar till exempel om att ta fram hållbara däck med längre livslängd och lägre bränsleförbrukning. Ökad komfort är också betydligt viktigare idag än tidigare och det gäller både körupplevelse och däckens ljud.

Mellan säsonger är det viktigt att förvara däcken i anpassade utrymmen, gärna på mörka och svala platser. Var även noga med att ha rätt lufttryck i däcken under varje säsong. Det ger nämligen ökad säkerhet till körningen samt förlänger livslängden.

Inga kommentarer
by arvid